Så får du samarbeten till din blogg

Det finns många bloggare där ute som har förutfattade meningar om att man själv som bloggare inte kan göra något för att få samarbeten till sin blogg. Men så ligger det inte riktigt till.

Faktum är att man som bloggare faktiskt kan påverka en hel del gällande vilka typer av samarbeten man får. Det gäller bara att man börjar ha ett business mindset när det kommer till sitt bloggande.

Hur man går tillväga med att lyckas få ett eller flera samarbeten till sin blogg är något vi kommer att gå igenom i den här artikeln. Vi vet att detta är en vanligt förekommande fråga och därför känns det som en bra idé att vi delar med oss av våra tips och tankar kring detta område.

Vilka företag vill du arbeta med?

Det absolut första du bör göra är att skapa ett dokument och samla ihop de företag som du potentiellt skulle kunna tänka dig att samarbeta med. Det är väldigt viktigt att du känner att du kan stå bakom de produkter eller den tjänst som företaget i fråga tillhandahåller.

Har du till exempel en sportblogg så är det mest relevanta företagen du kan samarbeta med förmodligen butiker som säljer exempelvis träningsprodukter och träningskläder. Det är då fullt relevant för din målgrupp vilket gör att det känns som ett naturligt samarbete för din blogg sett från läsarnas perspektiv.

Bygg upp ditt meddelande

Efter du valt ut vilka företag du känner att du skulle kunna tänka dig att samarbete med gäller det härnäst att du börjar utforma det meddelande du planerar att skicka till företagen.

I detta meddelande bör du förslagsvis inkludera en sammanfattning om dig själv, statistik på hur många besökare du har på din blogg, samt lite tankar kring hur ett eventuellt samarbete skulle kunna se ut. Kanske kan du göra en recension av deras produkter eller få en specialgjord rabattkod som du kan ge dina läsare?

Välj pris

Att veta hur mycket betalt du bör ta för ett samarbete är inte lätt. Vi rekommenderar därför att du försöker få kontakt med andra bloggare och frågar dem hur mycket de tar betalt för sponsrat innehåll på deras blogg.

Detta kan ge dig en bra fingervisning om hur mycket du kan ta i betalt för samarbeten på din blogg. Vi vill undvika att säga några generella siffror eftersom det slutgiltiga priset beror på så många olika faktorer. Dessutom är det så att du förmodligen kommer behöva förhandla eller diskutera priset med företagen som vill sponsra dig.

Börja maila ut

När alla punkterna ovanför är slutförda kommer du förhoppningsvis vara redo för att börja skicka ut ditt meddelande till massor av olika företag.

Det absolut lättaste sättet att göra detta på är via mail. Nästan alla företag har sin kontaktinformation i botten av deras webbsidor för vem som helst att ta del av. Och du kan då enkelt slänga iväg ett mail och hoppas på att du lyckas få till ett samarbete.