Webbtrender som du kan förvänta dig under 2022

Det är svårt att tro, men nu är vi redan halvvägs in 2022. Tiden går verkligen fort och även om vi nu njuter av sommar och fint väder så kommer det inte dröja särskilt länge innan det återigen blir höst och vinter – så se till att ta tillvara på den här underbara tiden medan vi befinner oss mitt i den!

Men med detta sagt, och med tanke på att halva året redan gått, så ska vi göra en kort tillbakablick på vilka webbtrender som dominerat under den första delen av detta år, samt spekulera lite kring vilka trender som kommer att prägla den återstående delen av 2022.

Nu kör vi igång!

Större fokus på användarupplevelse (UX)

Vi är övertygade om att ett fortsatt stort fokus under den resterande delen av detta år kommer läggas på bra UX-design. Glada besökare är trots allt nyckeln till alla framgångsrika webbplatser och appar – och att hålla dem nöjda blir allt svårare i dagens samhälle.

Förvänta dig därför att fler designers och utvecklare kommer att fokusera på att skapa unika och interaktiva användarupplevelser som gör att människor kommer tillbaka för att få mer. Exempel på hemsidor som erbjuder detta är många av de nätcasinon utan licens som går att spela på idag.

Detta är något vi redan märkt av till stor del i år, men vi känner oss alltså säkra på att det kommer bli ett ännu större fokus på detta framöver.

En ökning av AI-genererat innehåll

I takt med att artificiell intelligens (AI) blir allt mer sofistikerad förväntar vi oss att se en motsvarande ökning av AI-genererat innehåll. Det kan vara allt från automatiska blogginlägg till realistiska chattrobotar.

Vi förväntar oss också att användningen av AI för personalisering kommer att öka. Detta innebär att din webbplats kommer att kunna erbjuda dig innehåll som är skräddarsytt specifikt för dig, baserat på din surfhistorik och dina preferenser.

Fler animerade och interaktiva element

En annan en trend som vi förväntar oss att se mer av under andra halvåret i år är användningen av animerade och interaktiva element. Vi har faktiskt redan sett den ökning på detta område och vi tror att det beror på att det är ett bra sätt att lägga till visuellt intresse till din webbplats och göra den mer engagerande för besökarna.

Några exempel på den här trenden är att använda animationer för att visa nytt innehåll när du rullar nedåt på sidan, eller att använda interaktiva element som t.ex omröstningar eller andra nya spännande lösningar som kan lanseras framöver.

Ett ökat fokus på videoinnehåll

Slutligen förutspår vi att videoinnehåll kommer att fortsätta att vara en viktig fråga för många webbplatsägare. Detta beror på att det är ett extremt effektivt sätt att fånga och behålla uppmärksamheten hos sina besökare.

Vi tror därför att många stora webbsidor inom en snar framtid kommer att skapa kanaler på exempelvis Youtube, där de kan publicera ditt innehåll i videoformat för sina läsare att ta del av på ett enklare och mer attraktivt sätt. Många finns såklart redan på den typen av plattformar, men vi tror att om man vill utveckla sitt koncept ännu mer så kommer det bli allt viktigare och något som helt enkelt bör finns med i den övergripande strategin.

Sammanfattningsvis

Detta är bara några av de webbtrender som vi tror att du kan förvänta dig att se under de kommande sex månaderna. Det finns såklart inga garantier på att just dessa saker kommer att prägla resterande delan av 2022, men om du frågar oss finns det stor sannolikhet att detta just kommer att ske.

Vilka andra trender tror du kommer att prägla andra halvåret i år? Berätta för oss genom att ta kontakt med oss via vårt kontaktformulär.